Text Size

Silk Road “One Belt – One Road” Business Summit

10-9-2017 Τον Πρόεδρο του ICC Ελλάς, Νικόλαο Α. Βερνίκο, Αντιπρόεδρο του Silk Road Chamber of International Commerce (SRCIC), εκπροσώπησε στο επιχειρηματικό συνέδριο που έγινε στο Σιάν της Κίνας, 8-9/9/2017, ο Καθ. Γιώργος Ατσαλάκης.

Το συνέδριο διοργάνωσε το SRCIC. Η Ελλάδα μαζί με 81 άλλες χώρες και οργανισμούς συμμετέχει στη συνάντηση για την δημιουργία υποδομών διανομής εμπορευμάτων και υπηρεσιών μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Υπολογίζεται, όπως ανακοινώθηκε, ότι την επόμενη δεκαετία θα επενδυθεί συνολικά από όλες τις χώρες το ποσό των 8 τρισεκατομμυρίων δολαρίων σε έργα υποδομών στις χώρες του Μεταξιού. Το σχέδιο αυτό γίνεται εφικτό μέσω της πρωτοβουλίας One Belt One Road η οποία ξεκίνησε από την Κίνα και διαδίδεται σε όλες τις χώρες που επηρεάζει ο Δρόμος του Μεταξιού.

Κύρια θέματα του συνεδρίου ήταν:

Α) Η υπογραφή συναινετικής δήλωσης των χωρών του Δρόμου του Μεταξιού ότι θα συμβάλλουν σε μια παγκόσμια κοινότητα οι οποία θα μοιράζεται ένα κοινό μέλλον. Αυτό θα επιτευχθεί με τις παρακάτω ενέργειες:

Α1) Με την αξιοποίηση των ευκαιριών που δημιουργούν οι υποδομές του Δρόμου του Μεταξιού, για την βιώσιμη ανάπτυξη, την ισότητα των χωρών, την διατήρηση της ειρήνης και το σεβασμό της κυριαρχίας των χωρών.

Α2) Με τον συντονισμό πολιτικών, κανονισμών και προτύπων μεταξύ των χωρών μελών ώστε να ενθαρρυνθεί το παγκόσμιο εμπόριο και η συνεργασία μεταξύ των μελών. Επίσης με την συνεργασία με άλλους διεθνείς οργανισμούς όπως τα Ηνωμένα Έθνη, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου για να προωθηθεί ένα ανοικτό, χωρίς διακρίσεις σύστημα κοινών κανονισμών και ρυθμίσεων για το εμπόριο και τις επενδύσεις.

Α3) Με την προώθηση της πράσινης ανάπτυξης για το εμπόριο, τις επενδύσεις και την χρηματοδότηση ώστε να εξασφαλιστεί η προστασία του περιβάλλοντος με γνώμονα την ειρηνική συνύπαρξη του ανθρώπου με την φύση.

Α4) Με την προώθηση της αλληλεπίδρασης και της συνδεσιμότητας οι οποίες αναπτύσσουν τις οικονομίες. Προτεραιότητα είναι η ίδρυση βιομηχανικών, εμπορικών και πολιτιστικών πάρκων από τις χώρες μέλη και τους συνεργαζόμενους οργανισμούς με αιχμή τα διασυνοριακά σχέδια που θα ενώνουν τις χώρες μέλη από αέρα ξηρά και θάλασσα αλλά και διαδικτυακά.

Α5) Εμπέδωση των πολιτιστικών ανταλλαγών μέσω του ταμείου Silk Road Sunshine Public Fund ώστε η αλληλεπίδραση να εμπλουτίζει τους διάφορους πολιτισμούς, η επικοινωνία να διευρύνει την σκέψη, και η συμμετοχικότητα να καλλιεργεί τη ανάπτυξη των πολιτισμών.

Α6) Ανάπτυξη κοινών μηχανισμών και πλατφόρμων επικοινωνίας και συνεργασίας με την εξέλιξη των διαδικτυακών επικοινωνιών, του Ταμείου Ανάπτυξης του Δρόμου του Μεταξιού, την Δεξαμενή σκέψης για την δημοσίευση οικονομικών αναλύσεων και εκθέσεων.

Β) Τα έργα τέχνης είναι τα φρούτα των πολιτισμών που ενσαρκώνουν το εθνικό πνεύμα και συμβάλουν στις πολιτιστικές ανταλλαγές στην κατανόηση, στην ανάπτυξη της φιλίας και στην προώθηση της αμοιβαίας εκτίμησης. Το SRCIC δεσμεύεται να προωθήσει το διεθνή εμπόριο στα έργα τέχνης, τις επενδύσεις στα έργα τέχνης και στις πολιτιστικές ανταλλαγές, μέσω κοινών προσπαθειών για την καθιέρωση κοινών κριτηρίων εκτίμησης των έργων τέχνης, κοινά πρότυπα αναγνώρισης, και κοινούς παγκόσμιους διαφανείς και δικαίους κανόνες εμπορίου έργων τέχνης.

Οι κανόνες και τα πρότυπα θα είναι:

Β1) Δίκαιη, διαφανής, επιστημονική προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας των έργων τέχνης.

Β2) Συμμόρφωση με όλους τους διεθνείς και τοπικούς κανόνες και ρυθμίσεις.

Β3) Διαβεβαίωση ότι τα πρότυπα μπορούν να υπηρετούν τον στόχο της βελτίωσης και τελειοποίησης των διεθνών κανόνων εμπορίας έργων τέχνης εγκαθιστώντας ένα σύστημα εκτίμησης, ταυτοποίησης, πιστοποίησης και διαιτησίας.

Γ) Δημιουργία συμμαχίας του Δρόμου του Μεταξιού για υπερεθνικές χρηματοδοτικές μισθώσεις (Silk Road Alliance of Transnational Financial Leasing). Οι εξοπλισμοί και τεχνολογίες θα παραχωρούνται με ενοίκιο ώστε να κατασκευαστούν οι υποδομές του Δρόμου του Μεταξιού. Οι χρηματοδοτήσεις με μίσθωση θα αφορούν τους τομείς της εκπαίδευσης, την φροντίδα υγείας, τις μεταφορές, τις εξορύξεις μεταλλευμάτων, την ενέργεια, τις δημόσιες μεταφορές κλπ.. Η χρηματοδοτική μίσθωση είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή χρηματοδότησης μετά τα τραπεζικά δάνεια, και παίζει σημαντικό ρόλο στις διεθνής αγορές κεφαλαίων. Λόγω της παρακράτησης της ιδιοκτησίας από τον εκμισθωτή, δεν απαιτούνται εκτεταμένες αξιολογήσεις της πιστοληπτικής ικανότητας του μισθωτή. Η συμμαχία θα παρέχει :

Γ1) Η ίδρυση ενός διαδικτυακού τόπου για χρηματοδοτική μίσθωση όπου ως μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα θα παρέχει πληροφορίες σε επενδυτές, σε επιχειρηματικά σχέδια, σε επιχειρήσεις και σε διαμεσολαβητές.

Γ2) Συγκέντρωση όλων των εταιριών χρηματοδοτικής μίσθωσης ώστε να διευκολυνθεί η ανεύρεση συνεργασιών.

Γ3) Δημιουργία καναλιού για την εύκολη ανεύρεση επενδυτών από τα μέλη του SRCIC.

Γ4) Παροχή βοήθειας στα μέλη για να συνδεθούν με κινέζικες τράπεζες για χρηματοδοτήσεις στα πλαίσια της πρωτοβουλίας του Δρόμου του Μεταξιού (One Belt One Road Initiative).

Γ5) Συνεργασία των μεγάλων δημόσιων εταιριών που κατασκευάζουν έργα υποδομών του Δρόμου του Μεταξιού και άλλων επιχειρήσεων με την Συμμαχία για την χρηματοδοτική μίσθωση εξοπλισμού.

Γ6) Παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης για θέματα χρηματοδοτικής μίσθωσης σε επαγγελματίες και διαμεσολαβητές ώστε να αποκτήσουν την σχετική εμπειρία.

Ο Δρόμος του Μεταξιού επηρεάζει πάνω από 65 χώρες και περίπου τρία δισεκατομμύρια ανθρώπους. Είναι ένα από τα μεγαλύτερο παγκόσμια σχέδια που θα επηρεάσουν το παγκόσμιο εμπόριο για αρκετούς από τους επόμενους αιώνες. Το ΙCC Ελλάς έχοντας προβλέψει τα μελλοντικά οφέλη της χώρας μας έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την ανάδειξη των ευκαιριών, προϊόντων και υπηρεσιώνμέσω του Δρόμου του Μεταξιού προς της χώρες της Ανατολής. Επίσης η προσέλκυση τουριστών από τις χώρες της Ανατολής εξασφαλίζουν ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος σε νέες αγορές. Ενδεικτικό είναι ότι από τα 135 εκ. Κινέζους τουρίστες που ταξίδεψαν το 2016, μόνο το 1,11% (150.000) ήρθαν στην Ελλάδα.

Ενδιαφέρον για την χώρα μας είναι ο θαλάσσιος δρόμος του Μεταξιού που καταλήγει στον Πειραιά αλλά και ο e-Silk Road, μια ψηφιακή on line πλατφόρμα για εξ αποστάσεως αγοραπωλησίες προϊόντων και υπηρεσιών, όπου οι προμηθευτές θα επικοινωνούν κατευθείαν με τους καταναλωτές και αντίστροφα.

Πέντε χερσαία επενδυτικά σχέδια του Δρόμου του Μεταξιού προωθούνται κατά προτεραιότητα:

  • Σιδηροδρομική γραμμή Κίνας Λονδίνου. Η γραμμή ξεκινάει από το Yiwu της Κίνας περνά από την Almaty του Καζακστάν, από την Yekaterinburg της Ρωσίας, από τη Μόσχα, από το Βερολίνο και φθάνει στο Λονδίνο διανύοντας 12.120 χιλιόμετρα σε 18 μέρες. Το πλοίο χρειάζεται 40 μέρες για αυτό το ταξίδι.
  • Ο Δρόμος που συνδέει την πόλη Kashgar της βορειοδυτικής Κίνας με το λιμάνι του Πακιστάν το Gwadar Port.
  • Σιδηροδρομική γραμμή Κίνας Ιράν. Ξεκινάει από την Βορειοδυτική Κίνα περνά από το  Khorgos, από το Almaty του Καζακστάν, από την Taskent του Ουσπεκιστάν, από την Bayramaly του Τουρκμενιστάν και φθάνει στη Τεχεράνη του Ιράν. Διανύει 10.400 χιλιόμετρα σε 14 μέρες.
  • Το Μεγαλύτερο κέντρο μεταφόρτωσης φορτίων είναι στο Khorgos στα σύνορα Κίνας και Καζακστάν. Εκεί γίνεται μεταφόρτωση των εμπορευμάτων από τις κινέζικες σιδηροδρομικές γραμμές φάρδους 1.435 χιλιοστών, στις σιδηροδρομικές γραμμές του Καζακστάν (πρώην Σοβιετικά στάνταρντ) φάρδους 1.524 χιλιοστά).
  • Τέσσερις αγωγοί φυσικού αερίου μεταξύ Κεντρικής Ασίας (Τουρκμενιστάν, Ουζμπεκιστάν, Καζακστάν, Κιργιστάν και Ταζικιστάν) και Κίνας. Ο πρώτος αγωγός αποπερατώθηκε το 2009, ο δεύτερος το 2010, ο τρίτος το 2014. Η κατασκευή του τέταρτου αγωγού βρίσκεται σε εξέλιξη και θα συνδέει το Beyneu της ανατολικής Κασπίας θάλασσας, με το Shymkent του Καζακστάν και από εκεί στο Turpan της Κίνας μεταφέροντας 15 δις κυβικά μέτρα αέριο το οποίο προστίθεται στα 55 δις που μεταφέρουν οι τρείς πρώτοι αγωγοί.